Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Realtid för vilka produkter?

https://www.trafiklab.se/api/trafiklab-apis/gtfs-regional/ finns en lista med operatörer som finns med i realtids-api:et. Kan man också se info om respektive operatör? T.ex så har väl inte SL med alla sina "produkter" i realtidspositioner? Vore bra att veta precis vad som ingår för alla operatörer

Kommentarer

  • Det skulle troligen bli en oöversiktlig tabell (samt att det skulle vara en stor risk att datat skulle bli inaktuellt), men jag kan svara det jag vet om deras realtid just nu:

    - Bussar (båda röda och blåa): Realtid + positioner
    - Tåg: Osäkert, jag dubbelkollar
    - Tunnelbana: Realtid
    - Båt: Positioner (ingen realtidsinformation ang. förseningar)
    - Spårvagn: Realtid

    Anledningen till att en tabell skulle bli gammalt är att SL kan börja skicka in realtids- eller positionsdata till nya fordon utan att vi behöver göra något. Samtidigt förstår jag dock att det vore enklare om vi kunde ha en aktuell version av den här informationen publikt någonstans.

    Hälsningar,
    Bert


    Bert på Trafiklab
  • Ligger det inte i deras intresse också att dela den informationen?
    Sen gäller det alla operatörer, tror t.ex UL har positioner för bussar men inte lokaltåg?
    Det blir konstigt om man måste meddela slutanvändaren att det kan finnas realtidsuppdateringar för t.ex tåg, men det är inte säkert. Det gör ju t.ex trip-updates mindre användbart, i det fallet iaf
  • Ber om ursäkt om jag var oklart, tåg finns eller finns inte men jag måste leta lite mer för att hitta svaret på den fråga. Om något finns så finns det (man tar ju inte bort information), om någon inte finns så finns det inte. Det kan i teorin komma till utan att vi vet, eller så vet vi men ramlar det mellan stolarna att uppdatera tabellen, vilket skapar ett risk för inaktuell data om vi publicerar att de data inte finns (vi snackar om 20+ operatörer och 3 realtidsflöden med 2-5 trafikslag per operatör, och vi har inte resurserna för att kolla det här regelbunden). När det gäller tabellen som finns nu har vi stenkoll och vet vi att den är korrekt samt uppdateras om förändringar sker, så den kan vi lägga ut och ta ansvar för.

    Tåg är ett ganska speciellt fall, eftersom att en bussförare vet att trafikljus blir grön inom en eller två minuter, och köra en annan väg om det finns problem. Tåg får däremot vänta vid röd signal till man får grönt från Trafikverket, och de kan inte vända eller ta en annan väg (däremot kan Trafikverket bestämma att de ska ta en annan väg). Det blir alltså en annan nivå av kontroll, och annorlunda system för att rapportera positioner och förseningar. Det ligger absolut i deras intresse att dela all realtidsinformation på alla trafikslag, men på grund av dessa olika system blir det inte automatiskt så att man får det på alla system samtidigt. Först löstes det för bussarna, sen fick båtarna positioner, och andra trafikslag följer när de är redo.

    När det gäller till exempel båttrafik så har SL ingen realtidsdata just pga det inte var lika enkelt att göra bra prognoser i dåtiden. Nu finns det realtidspositioner (som kom nästan samtidigt för SL och som öppna data) och kan man kanske få fram korrekta prognoser som sen kan komma som TripUpdates.

    Syftet är alltså att alla trafikslag ska ha all information, och det är något som alla som är involverad jobbar mot, men det går inte att få fram det på kort tid. Därför blir det så att vissa feeds bara innehåller data för vissa trafikslag, istället för att vi inte publicerar de alls för att det finns vissa båt eller tåg som saknar. På det sättat kan de som behöver buss-data börja använda buss-data utan att de behöver vänta.

    Hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab
  • Tack för snabbt och utförligt svar. Instämmer att det är bättre att släppa datan alltefter den kommer in. Bästa kanske hade varit om det fanns nåt i GTFS-specifikationen om hur fullständig en operatörs reatidsinfo är.
  • Aa, fast då skulle vi komma in i samma problem igen. Om vi knappar in det själv så finns det risk att det kommer in ny data men att vi inte uppdaterar det, om det skulle göras automatiskt då behöver vi ha samma möjlighet i alla standarder som används för att leverera data till oss (har faktiskt aldrig sett såna descriptors i all de standarder som vi jobbar med).
    Det som nog skulle vara bästa lösningen är att ha ett skript som kollar på gårdagens data vid olika tidspunkter (08:00, 12:00, 18:00) för att se vilka trafikslag som fanns i realtidsdata. Det skulle vi då kunna visa upp på vår webbsida, men just nu har vi fullt uppe med en ny utvecklareportal så att ni får nycklar enklare och kan se användning bättre.

    Hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab
  • Tänkte mer att operatörerna skickar in det. De skickar väl in GTFS-datan? Kan tycka att det borde vara en smal sak att speca vilka produkter man levererar för.
    Annars låter ett script som en lösning

  • Operatörarna levererar inte GTFS. De levererar data i olika format som vi tar emot och konverterar till öppna data i standardformat som GTFS och NeTEx. Annars skulle datakonsumenter behöva implementera flera format, varav några bara används i norden och behöver speciella uppkopplingar. Tack till den konvertering som vi gör får alla samma format och gäller det bara att skapa en nyckel och ladda ner.
    Bert på Trafiklab
  • Där ser man, fick för mej att GTFS-formatet var till för att operatörer skulle kunna skicka in.
    Snubblade över ett fel på en hållplats: https://api.resrobot.se/v2/location.nearby1stops/?key=&originCoordLong=17.6459179&originCoordLat=59.86033200000001&format=json

    Roslagsgatan borde ligga i Uppsala, inte Östhammar kn
  • Hej,

    Tack för att rapportera detta, felet är anmäld och borde vara fixat imorgon eller dagen efter.

    Hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.