Reseplaneraren fungerar inte hjälp
Uppdaterade för ett tag sedan till resrobot 2.1. Vi använder även Reseplaneraren som vad jag förstår efter att ha läst docs inte behöver uppdateras och inga parametrar behöver ändras. Den fungerar inte längre och inte heller jag jag kopierar kod från er dokumentation och sätter in vår nyckel fungerar det. Inte heller er konsol fungerar. Skulle behöva hjälp asap.
Följ inlägget
0
följare
Det behövs några ändringar i reseplaneraren. Från https://www.trafiklab.se/api/trafiklab-apis/resrobot-v21/migration-guide/:
Across all endpoints, the key parameter has been replaced with accessId. All requests your application makes should be updated with this new parameter.
Specific changes to the trips endpoint
The following specific breaking changes have been made to the trips request parameters, other than the change from key
to accessId described above:
- passlist is now 0 by default. Set to 1 to keep the responses the same if you need this data.
- numF should be a value in the range 1-6, where this used to be 0-6 previously.
- numB should be a value in the range 0-5, where this used to be 0-6 previously.
The following breaking changes have been made to the trips responses:
- Product is now an array of products, containing one element.
Non-breaking changes:
- JourneyStatus and JourneyDetailRef have been added to each Leg
Berätta gärna vad du skickar för anrop och vad du får för felmeddelande så hjälper vi dig vidare.
Hälsningar,
bert
params är:
[input] => Odenplan // Sök text
[maxNo] => 10
[lang] => sv
[accessId] => 1a***************5
[format] => json
Om ni kan ge mig ett fungerande exempel på detta vore jag mycket tacksam.
/Tack
Url:en ska vara https://api.resrobot.se/v2.1. Jag ser nu att vi glömde att ta med detta på överblickssidan, det är ett fel på vår sida.
En exempel URL som är korrekt finns på https://www.trafiklab.se/api/trafiklab-apis/resrobot-v21/stop-lookup/ : https://api.resrobot.se/v2.1/location.name?input=Göteborg&format=json&accessId=API_KEY
Hälsningar,
Bert
Tips: Lägg gärna till länk till vad som har ändrats i api:er i varje post eller inlägg där ni informerar om att ett api har ändrats. Konsol funger inte i https://developer.trafiklab.se/api/resrobot-reseplanerare/konsol
Allt gott superbra support!
Exakt, båda nyckel och URL ska bytas ut.
Just på developer.trafiklab.se borde det inte ligga någon dokumentation kvar, all dokumentation ska flyttas till trafiklab.se. Vi har redan information vid varje sida där, men du verkar ha hittat något hål tillbaka i tiden till den gamla dokumentation på den gamla sida 😀 Ny dokumentation finns till exempel här för reseplaneraren: https://www.trafiklab.se/api/trafiklab-apis/resrobot-v21/route-planner/ .
Detta kommer lösa sig så fort att vi byter ut nyckelhanteringssidan (developer.trafiklab.se), som planeras till årsskiftet.
Hälsningar,
Bert
https://api.resrobot.se/v2.1/location.name?input=xxx&format=json&accessId=xxx&maxNo=100&lang=" . $lang
sedan kör jag en stopLocationOrCoordLocation på resultatet.
Skull du kunna guida mig hur jag får fram "Storängen (på Värmdövägen) (Nacka)" om det nu går med ert api.
Tack
/Tobias
SL använder sig av sina egna API:er. I Resrobot dyker denna hållplats upp som "Nacka Storängen". Den dyker upp när man söker på "Storängen" (en bit ner i svarslistan) eller "Nacka Stor" (högst uppe).
Hälsningar,
Bert
Just nu finns det en driftstörning för resrobot som gäller både webapplikationen samt API:et. Vår systemleverantör är medveten om det och försöker att åtgärda detta så snabbt som möjligt.
Hälsningar,
Bert
Hälsningar,
Bert
Det stämmer, man håller på med att åtgärda detta.
Aktuell status finns på http://status.trafiklab.se/1748088 .
Vad är detta. Har det med betalning att göra?
Alla våra API:er är kostnadsfritt, så det har inte med betalning att göra. Dock finns det olika nivåer, och ska man ansöka om en nivåuppgradering vid behov. Detta för att det kostar oss pengar att tillhandahålla dessa API:er. Ni kan se hur många anrop ni har gjort i de sista 30 dagar på https://developer.trafiklab.se och ansöka om en nivåuppgradering där. Sen är det så att Resrobot räknar antal anrop per månad (de flesta andra API:er räknar per 30 dagars fönster) så från och med den 1a juni nollställs er användning automatiskt.
Hälsningar,
Bert
Detta går inte att se i vår nya nyckelhanteringsportal (än) men jag letade upp det i våra system och senaste månaden har ni använt 4 gånger mer data än vanligt, specifikt 9-10-11 maj där ni gjorde nästan 400.000 anrop per dag enligt vad API:et har räknat. vanligtvis ligger ni på 8000 anrop per dag.
Bert är tyvärr ledig idag, jag har inte lyckats hitta samma information så måste be om att han återkommer till din fråga nästa vecka då han är tillbaka.
Mvh
Sofie
Det har gjorts mellan 63.000 och 98.000 anrop per dag under perioden 1-15 juni. Den 1a juni var det bara 15.000 uppslag, men detta kan bero på att nyckeln kanske inte kom igång direkt vid midnatt, och den 15e var det 29.000 anrop för att månadskvota tog slut.
Antalet anrop i de sista 30d som visas i Trafiklab stämmer också överens med antalet anrop som gjordes när jag kollar i API:ets system, så ni borde kunna se trenden genom att kolla dagligen på Trafiklab när nyckeln kommer igång igen. Sen är vi medveten om att det vore skönt att kunna se detta i en snygg graf på developer.trafiklab.se, det är något som vi tar med i framtida utvecklingsplaner i mån av tid och prioritering.
Hälsningar,
Bert