Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Ladda ned fil med ResRobot "id" och helst även mappning till GTFS stop_id

Var kan man ladda ned en fil med alla "id" för hållplatser/stationer som kan användas som originId och destId när man anropar ResRobot Reseplanerare?
Förutom id bör filen innehålla namnet samt koordinaterna.
Om det inte redan finns kan ni väl ordna det?
Det bör inte vara svårt att helt enkelt generera en stor fil som innehåller all information enligt resultatet från "ResRobot Reseplanerare - Närliggande hållplatser".
Det är ju nästan så att man skulle kunna använda anropet direkt för att få ut alla stationer, men man blir begränsad av parametrarna "maxNo" (antal resultat, max 1000) och "r" (radien, max 10 km).

En annan önskvärd fil vore en kopplingsfil som mappar id för hållplatser/stationer mellan GTFS stop_id och Resrobot id.
På GTFS-sidan har ni några "extra" filer med mappningar t.ex. "extra/trafikverket_stops.txt"
men jag har inte hittat någon fil som mappar mellan GTFS stop_id och det id som kan användas för ResRobot Reseplanerare.

Kommentarer

  • Hej Tomas!

    Du kan anvenda stops.txt filen, som är del av GTFS Sverige 2, för att få ut alla hållplatser som finns i ResRobot. GTFS Sverige 2's stop_id:er matchar med ResRobots id:er.

    Här finns en exempel av en station i stops.txt:

    stop_id,stop_name,stop_lat,stop_lon,location_type
    ...
    740000070,Karlstad Centralstation,59.378102,13.498992,

    ...

    Hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab
  • Hej,

    Okej, tydligen är det samma ID:n för Resrobot och GTFS Sverige 2.

    Jag hade kollat förut och tyckte det inte verkade vara samma ID:n men upptäckte nu att GTFS-filen som jag hade laddat ned och försökt med var från "GTFS Regional Static data" och inte "GTFS Sverige 2".

    Vad är egentligen fördelarna och nackdelarna med att använda filerna från dessa respektive GTFS feeds?

    De regionala filerna är f.n. klassad som Beta.
    Ska man tolka det som att dessa som bör användas i framtiden när beta-stadiet är avslutat och att GTFS Sverige 2 då kommer att avvecklas?

    Eller finns det och kommer att fortsätta finnas fördelar med GTFS Sverige 2?
    Kan det finnas anledning att använda både "GTFS Sverige 2" och "GTFS Regional Static data" samtidigt?
    I så fall bör det väl också finnas mappningsfiler för de olika ID:n som används av dessa olika feeds?

    Mvh Tomas
  • GTFS Sverige 2 innehåller data från hela Sverige. Det är bara planerad tidtabellsdata. GTFS Regional däremot bara innehåller data från operator som är kopplad upp till vår ny dataplatform. Just nu är det 14 operatör, och vi vill koppla upp alla regionala operatör som saknar idag under året. Det ska ta flera år innan GTFS Regional kommer att ha alla (50+) operatör som GTFS Sverige har idag. GTFS Regional innehåller åtminst statiskt data i hög kvalitet (jämförd med GTFS Sverige 2), och ofta också realtidsinformation (även fördonspositioner för vissa operatör). Denna kvalitet och realtidsdata är skiljan mellan båda feeds.

    Snart kör vi GTFS Regional utan beta-stempel, men GTFS Sverige 2 kommer att ligga kvar för att ha 100% täckning. I framtiden kommer vi att ha mappningsfiler, det är ett arbete som pågår just nu, eftersom olika operatör kan ha olika id för samma hållplats just nu. Efter detta kommer vi att jobba på en "aggregerad" export, så att du kan hämta all data som finns i GTFS Regional i 1 GTFS fil i stället av flera tiotals filer.

    Hoppas att detta är ett svar på dina frågor, säg till om någonting ör oklart eller om du funderar om något mer.

    Hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.