Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Jag får Realtid3-svar med StatusCode 0 fast i varannat fall helt tomt på avgångar

Igår och idag har jag haft mycket problem med Realtid 3. Min app får ordentliga svar med statuskod 0, men de är helt tomma på avgångar. Jag är 100% på att det inte ska vara tomt eftersom när man provat några gånger för samma site så får man ett svar fyllt med avgångar igen. Ibland är praktiskt taget varannat anrop tomt på avgångar.

Jag har inte hittat någon webbsida som visar status för de olika APIerna, så jag frågar här vad statusen är för Realtid 3?

Kommentarer

  • Hej,

    Vi hade problem med realtid under den tiden som denna tråd skapades, så jag gissar att det är relaterat.

    Denna sida länkas till från olika api'er på trafiklab under menyrubriken driftstatus. http://status.trafiklab.se/ Där kan du klicka runt och se eventuella problem och status för olika api'er.

    //Daniel A

  • Ah titta. Jag måste vara blind.

    Men jag har fått rapporter även efter den 26:e februari om att problemet uppstått.

    Jag har gjort vissa antaganden vad gäller tomma svar. Till exempel att de inte innebär något fel, och att en tidigare listad avgång förmodligen avgått. Bör jag börja räkna med tomma svar som ett tecken på eventuellt fel i framtiden?

  • Ett tomt svar betyder inte automatiskt att det är fel. Det finns vissa hållplatser där det bara finns avgångar ett par gånger per dag t.ex. som denna, där det går 4st avgångar idag, nästa vid 15:32, : http://api.sl.se/api2/realtimedepartures.xml?si...
    Sen så kan avgången precis ha gått som du skrev i exemplet etc.

    Såvida det inte returneras en StatusCode skiljt från 0, så bör det inte vara fel på api'et.

    //Daniel A

  • Tack för svar!

    Jag förstår att det inte alltid innebär ett fel. Det jag vill fastställa är snarare ifall den bugg som resulterade i tomma svar utan felkod (pga. dålig kontakt med realtidssystemen eller av annan anledning) har hittats och åtgärdats?

    Om så inte är fallet betyder det nämligen att jag måste sluta anta att ett tomt svar innebär att det inte finns några nära förestående avgångar. Hittills har antagandet varit att det alltid åtminstone levereras tidtabellstider i den händelse realtid krånglar.

    Med andra ord undrar jag om jag kan tillskriva ett tomt svar någon slags semantik, eller om jag behöver programmera extra defensivt vad gäller tomma svar.

    Tack på förhand

  • Hej Andreas,
    Problemet var att realtidsflödet till en av två servrar i skyltstyrningssystemet som webservicen hämtar reltidsinfo från hade slutat fungera. Det gjorde att en del frågor inte fick korrekta svar av olika anledningar under ca tre dygn. Dataflöden och servrar för skyltstyrningssystemet var fullt återställda och lastbalanserade den 24/2 ca kl 8.00.

    Du ska inte behöva ta höjd för att tomma svar kan bero på fel i servicen. Om det här felet uppstår drabbar det samtliga API:er och webbtjänster för avgångsprognoser och åtgärdas akut så fort det upptäcks. Anledningen till att det pågick så länge var bristande automatisk övervakning och att det inträffade lördag morgon så att det inte upptäcktes förrän två dygn senare. Övervakningen (och flödena) kommer att ses över och förhoppningsvis fungera bättre i fortsättningen.

    /Sabina

  • Glasklart. Denna info underlättar mycket. Tack för er hjälp!

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.