Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

GTFS Regional static beta - entreprenörer som kör turer

Hej,

Letar efter information i gtfs filerna + extra filer som finns idag om de entreprenörer som kör turerna för operatörer som t ex vy Buss, Keolis, Nobina.

Finns den informationen någonstans. Mer förtydligande, den



som gäller för en service journey för en specifik dag?

Om den inte finns, kan man få det som en extra fil?

Kommentarer

  • Hej Daniel,
    I GTFS-filerna finns inte den informationen idag som du har märkt, eftersom det inte finns något lämpligt fält i GTFS att placera dem.
    I Netex-exporten så kan du hitta den informationen däremot.
    I nuläget finns det inte inplanerat att lägga den informationen i någon GTFS extra-fil.

    Mvh Dick

    Samtrafiken
  • Tycker faktiskt att det är rimligt att ni släpper denna data till allmänheten. Att hänvisa till ett slutet format som Netex är oacceptabelt.
  • Hej Robert,

    Jag håller med att det inte är en optimal situation att Netex-standarden inte är öppet. Det är en problem, båda i att det är svårt för privatpersoner att använda datat, och det skapar problem i vidareutveckling av GTFS standarden (eftersom det skulle vara stöld av immaterialrätt om en ny GTFS extension skulle vara baserad på någonting från CEN som skapade standarden). Det är någonting som DG MOVE, som är ansvarig för detta inom Europa, jobbar med så att det förhoppningsvis kan fixas.

    Dessutom har vi plikten att publicera NeTEx, och följer vi Nordiska NeTEx-profilen så att vi använder samma format som våra grannar i Norden. I denna profil ingår det många detaljer som det inte finns stöd för i GTFS i dagsläget. Eftersom de är med i profilen publicerar vi de detaljer i våra NeTEx filer. Vi publicerar inte de i vår GTFS data eftersom det inte finns en standard för det just nu. Vi skulle kunna göra det med extra filer, men då följer vi inte längre standarden med all data, och blir det "SGTFS" (Swedish GTFS) eller något liknande i slut, med massa extra filer som bara finns i Sverige, som ingen kan använda utom Sverige, och får vi en resultat som är motsatsen av det man vill nå med GTFS - en standard som funkar i hela världen. Skillnaden med befintliga extra-filer är att de är så specifik att de aldrig kommer att ingå i en GTFS standard, och att datat inte heller fans i NeTEx / vår NeTEx inte var klart än då.

    Det menar inte att vi aldrig kommer att bjuda på denna data i GTFS-formatet. Det var en lång tid utan utveckling inom GTFS standarden, men nu går det ganska fort igen eftersom MobilityData -organisationen föreslår massa olika extensions, som efter dialog, diskussion, och röstning av hela GTFS-community:n skulle bli officiellt. Vi har själv blivit partner av MobilityData så att vi kan vara med i alla diskussioner och drafts, även innan de blir publikt, så att vi kan säkerställa att de nya extensions också kommer att funka inom Sverige och att de blir användbart av våra Trafiklab-användare. Så fort att det finns en officiell extension som stödjar denna information (contractors) så kan vi publicera den, och då kan alla utveckla lösningar som funkar i Sverige, men också Norden och hela världen. Du kan följa utvecklingen av GTFS Standarden här: https://github.com/google/transit/pulls

    Jag skulle också gärna belysa att vi har en begränsad utvecklingsteam - vi kan inte utveckla allt samtidigt. Just nu jobbar vi för att kunna få ut en aggregerad/harmoniserad GTFS Regional feed, d.v.s. att alla GTFS Regional operatör är kombinerad i 1 GTFS feed där varje station bara förekommer 1 gång och bara har 1 id. Det är någonting som vi tycker är jätteviktigt för alla användare, så att man kan kombinera all data som finns i GTFS Regional på ett enklare sätt. Om vi nu skulle lägga tid på extra-filer istället, medan vi redan har denna data i Netex, skulle vi försena andra projekt som vår aggregerade feed.

    Jag hoppas att detta ger dig en bättre bild av varför vi gör eller inte gör vissa saker. Gärna säg till om någonting är oklart eller om du har några frågor kvar.

    Hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab
  • Tack för ett utförligt svar. Tycker att det är bra att ni använder samma format som andra länder, fortsätt gärna med det.

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.