Till senaste kommentaren

GTFS Regional och SL:s kommande API

Hej! Jag arbetar på uppdrag av SL och deras kundtjänst.

Nu vill vi vidareutveckla det interna system som kundtjänsten använder, och tittar därför på två av de API:er som ni tillhandahåller - GTFS Regional Realtime data och SL Departures (Realtidsinformation).

Jag måste erkänna att jag tycker att dokumentationen på er hemsida inte är direkt självklar alla gånger, men jag tror mig ha förstått att GTFS Regional returnerar en zip-fil eller liknande med en massa filer för hela SL:s flotta och att det inte finns möjlighet att i requesten begära bara en viss linje eller hållplats. Kan ni bekräfta att så är fallet?

På SL Departures står det att API:t kommer att ersättas med ett nytt, liknande api inom den närmaste framtiden. Bland era nyheter hittar jag en artikel från snart två år tilbaka om detta och att API:t har blivit försenat till Q1 2021. Nu är vi i mitten av Q2 2022, och något nytt api verkar ju ännu inte ha släppts. Så frågan är - hur långt bort är detta nya API? Vi vill inte utveckla något nu för att inom kort behöva göra om allt eftersom API:t har uppdaterats och det gamla går i graven.

/Anders

Kommentarer

  • Hej Anders,

    Det stämmer att en GTFS fil innehåller en hel tidtabell för en operatör, lite som en databas med alla rutter, avgånger, hållplatser, osv. GTFS-realtidsdata, som är en separat dataström och som ska användas tillsammans med statiska GTFS data, innehåller alla fordon/förseningar/meddelanden för en operatör. Detta kan inte filtreras i anropet, men man kan använda denna information i sin egen serverapplikation för att få ut just det man behöver.

    Angående din feedback på dokumentationen håller jag med att det kan förbättras, och efter en första stora satsning på en ny webbsida i höstas kommer vi satsa mer på att förbättra just innehållet och strukturen efter sommaren, efter att vi har förenklat hämtningen av API-nycklar.

    SLs nya API har vi tyvärr inte hört mer om sen i höstas - Allt jag vet är att lanseringen är försenad av olika anledningar. Eftersom att ni jobbar ihop med SL skulle jag rekommendera att höra av er till dem, och att fråga dem om ni redan kan få tillgång till de anrop som ni behöver.

    Hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.