Biljettförsäljning?

Hej, går det att diskutera biljettförsäljning här? Jag tänker i ett bredare perspektiv, lite allmänna frågor. Finns det någon önskan från politiskt håll att det också ska finnas ett öppet api också för biljettförsäljning? I Norge finn det: https://developer.entur.org/pages-sales-intro
F

Kommentarer

  • Sigurd Stenberg Berge
  • Tack, det var intressant. Från min synvinkel har det de senaste säg 15 åren varit prat om olika projekt - som uppenbarligen inte lett till något konkret öppet api. Men det är intressant att de skriver "Vidare kan RKM genom denna nya tjänst möta det, med stor sannolikhet, kommande myndighetskravet att exponera sitt biljettutbud för s.k. tredjepartsförsäljning"
    Som det är nu är så tjänar de olika kommunala bolagen (SL, UL, VL, Skånetrafiken, Dalatrafik, Västtrafik osv) på sin biljettförsäljning, och är måttligt intresserade av att dela med sig. Vad jag förstått kan de vara intresserade om man erbjuder merförsäljning, säg att man arrangerar ett evenemang så kan man sälja biljetter till både evenemanget och bussresan. Men även då är det bara med det lokala företaget, och ganska krångligt. Det som behövs är ju ett api liknande de som nu finns, men för biljetter.
    Så ett myndighetskrav kunde kanske få saker att hända. Jag hoppas bara att det blir ett nationellt initiativ
    F
  • Jag ser personligen ingen framtid där biljett apier blir öppna. Trafikdata har inget med pengar att göra men biljetter är tydligt kopplade så det ända rimliga är att ingå I avtal med någon part.

    Om du dock syftar på möjligheten att sälja biljetter som tredje part så skulle man kunna påstå att detta redan är möjligt med ACCESS. ENTUR och Tågbokningen/Trainplanet gör det redan idag. Den tjänsten är dock mer riktad mot Resplus och längväga resor än vad som vore lämpligast för lokal kollektivtrafik. Västtrafik har redan idag api för biljetter: Digital återförsäljare | Västtrafik som är betydligt mer lämpad för lokal kollektivtrafik.

    Från Samtrafiken verkar det tydligt att man vill kunna sälja lokala biljetter till tredje part, dels genom projektet jag länkat och nedanstående länkar. Utöver det så måste rimligtvis Skånetrafiken, Blekingetrafiken och Östgötatrafiken vara intresserade, utöver det så har ju Västtrafik redan en tydlig väg för återförsäljning och Travis sålde tidigare SL biljetter så jag skulle förutsätta att de ställer sig positiva till samordnad nationell tredje parts försäljning. Det är dock upp till samtrafikens styrelse vad jag förstått att besluta om detta på mötet 10 juni.

    Detta löser dock inte pengaproblemet RKM kan endast ge vissa intäkter till återförsäljare genom att höja biljettpriset eller att helt avveckla den egna säljplatformen. Det senare tror jag inte kommer ske inom snar tid även om Innlandstrafikk i Norge gjort det. Tillgängligheten skulle exempelvis kunna minska då detta troligen inte är en prioritering hos en privat återförsäljare. Dessutom skulle en lösning för specialbiljetter behöva tas fram för gratis lovbiljetter mm.

    Regelverk för samtrafikens partners. Bilaga 2.1 definierar åtaganden kring BoB-standarden
    spa-11-inkl-bilagor-240411.pdf

    Genomgång av BoB, Biljett och betalstandarden - YouTube
    Webbinarium Resplus 240529 innehåller mycket info om CONNECT / DISTRIBUTION för RKM
    Sigurd Stenberg Berge
  • Intressant, bara en kort kommentar angående Trainplanet - vad jag förstår använder de Silverrails api. Det finns alltså ett fungerande nationellt api för att sälja biljetter (via Silverrail). Men där är istället SJ bromsklossen då de har vetorätt för vilka som får tillgång till api:et. Enligt mina uppgifter ser SJ strikt affärsmässigt på det, och vill då inte nödvändigtvis ha mer konkurrens om biljettförsäljning. Kanske blir man godkänd om man skapar merförsäljning t.ex via utlandsresor / Interrail, vilket man kan anta Trainplanet gör.
    F
  • Låter rimligt med kopplingen till Silverrail dock så är Norrtågs, Öresundstågs, Resrobots och Swedavias säljkanaler begränsade till Sverige trots att de alla bygger på train planets platform.
    Sigurd Stenberg Berge
  • Visste inte ens att Trainplanet hade en plattform. Så Resrobot och de andra säljer biljetter via deras plattform?
    Angående silverrail & trainplanet: https://silverrailtech.com/solutions/distribution
    F
  • Plattform var nog inte ett jätte bra ordval men så här ser det ut för Swedavia Boka resa till och från flygplatsen | Stockholm Arlanda Airport
    Sigurd Stenberg Berge
  • Aha, så Trainplanet låter andra köpa biljetter genom deras anslutning till Silverrail. Intressant att också Resrobot gör det, kanske någon från Trafiklab kan ge lite detaljer om? Som varför de valt den lösningen, det ekonomiska upplägget mm
    F
  • Som Resrobot erbjuder neutral resesök där ingen operatör dras fram (till skillnad från bland annat sj.se, där mycket säljs men inga direkta konkurrenter som t.ex. f.d. MTRX), är Resrobots biljetförsäljning ett tillhörande neutralt sätt att köpa biljetter med Resplus. Som ni redan nämnde är det Trainplanet som tillhandahåller den försäljningen. Själv har jag inga detaljer om det ekonomiska upplägget för TrainPlanets tjänster.

    Bert på Trafiklab

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.