Beskrivning av SL Deviations

I det nya API:et för störningar hos SL finns tre egenskaper för prioritet som bara beskrivs väldigt kortfattat i dokumentationen. Vilken av egenskaperna är intressant för allmänheten och vilka värden kan egenskaperna ha?
Joakim Berglund

Kommentarer

  • Hej Joakim!

    Jag har bett SL om mer information om detta och återkopplar när vi får svar.

    Hälsningar,
    Bert

    Bert på Trafiklab
  • Hej och tack för att du kollar på det! Har du fått någon respons från SL?
    Joakim Berglund
  • Hej!

    Vi har nu uppdaterat sidan med lite mer information.

    Värden ska endast använda för att sortera meddelanden i olika ordningar. Dvs att numren inte har någon betydelse, annat än att de är större än / mindre än numren på ett annat meddelande. Det används för att bestämma vad som ska visas först eller oftast på skyltar, och kan man använda i långsamma system (tex radionät som inte är mobilnät eller wifi) för att bestämma vilket meddelande som skulle ut först till skyltarna.

    Importance kan användas för att sortera meddelanden baserat på "hur viktigt" meddelandet är jämfört med andra meddelanden. Det är värden som nog kommer fungera bäst.

    Influence ger en indikation om vilka meddelanden som berör fler resenärer. Igen används det endast för att jämföra med andra meddelanden.

    Urgency ger en indikation om hur snabbt informationen borde spridas, jämfört med andra meddelanden.

    Hoppas detta förtydligar lite mer.

    Hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab
  • Tack, det förtydligade lite men känns fortfarande rätt otydligt. På sl.se har de en sektion med "Trafikläget just nu" och där det just nu finns tre nivåer av påverkan:

    När jag jämför enskilda störningar under de olika kategorierna kan jag inte se något samband mellan värdena på "importance/influence/urgency" och klassningen i bilden ovan.

    Joakim Berglund
  • Hej,

    Det verkar som att SL multiplicerar dessa tre värden för att ta fram ett enda priority värde. Sen jämförs det antagligen med några gränsvärden för att bestämma en allvarlighetsgrad som visas på webbsidan. Det går nog att göra lika dant, och borde gå att återskapa med lite testning.

    Man vet tex att "Förseningar på som mest 10 minuter för Tvärbanan 30 på grund av bilköer. Förseningarna beräknas pågå till cirka kl 18:30." med en prioritet av 56 klassas som större (meddelanden från https://sl.se/reseplanering/trafiklaget?locationType=TRANSPORT_TYPE&name=Sp%C3%A5rvagn%2FLokalbana&transportType=TRAM går att leta upp i API:et), samtidigt som en inställd avgång med prioritet 35 inte klassas som större, så gränsen går nog någonstans mellan 40-50. Genom att hitta lite fler testvärden i det intervallet och att jämföra med sidan kan man återskapa exakt samma beteende.

    Hoppas att detta hjälper lite.

    Hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab
  • Tack, gjorde lite stickprov nu och ser ut som att din teori stämmer bra! Ska testa lite mer när det inte är så ont om störningar 😀

    Joakim Berglund

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.