Basics 101

Hej,
Jag undrar hur jag kan komma igång och använda APIer. Jag skulle behöva publicera ett kort i HTML format som uppdaterar avgångar.

Tycker inte att det finns någon vettig guide för hur man kommer igång och bygger detta utan det mesta ser ut att vara för vana API användare.

Hälsningar
Jonas H

Kommentarer

  • Vad menar du med "kort"?
    Nej, det finns ingen "vettig" guide här. Hela konceptet är gjort av vimsiga projektledare som inte kan samarbeta.
    SL slukar miljarder på ett projekt som hålls uppe med konstgjord andning. Allt handlar om att "bestämma", oberoende av hur resultatet blir!
    Johnny
  • Kolla bara hur trafikplanerarna på SL har bestämt att SL kör inte persontransport längre.
    Nej, nu ska bussarna gå tomma eller enbart halvfulla eftersom trafikplanerarna har bestämt att man inte får kliva av bussen på vissa hållplatser. På andra hållplatser får man inte kliva på bussen även om man har ett SL-kort i handen. (har sett det i verkligheten på Arninge Station, en ung tjej med kortet i handen ville kliva på buss 676, föraren sa att det fick hon inte). Har ni hört något mer korkat?

    På vilket sätt skulle den unga tjejens vikt på bussen öka slitaget?
    Johnny
  • Hej Jonas,

    Vad är det för tjänst du vill bygga, eller vad skulle du helst se i en guide om användningen? Hur man använder ett API (att bygga upp frågor, hantera svar), eller mer specifikt hur API:ens datamodell är uppbyggd, en tolkning mellan ett API-svar och verkligheten liknande dokumentationen vi har till GTFS?

    https://www.trafiklab.se/docs/using-trafiklab-data/using-gtfs-files/static-gtfs-files/

    Vi har fokuserat mest på vår nya nyckelhanteringsplattform senaste året, så nu när resurser frias upp lite grann kan vi lägga lite mer tid på att förbättra den allmänna dokumentationen och webbsidan.

    Hälsningar,
    Bert

    Bert på Trafiklab
  • Hej Johnny,

    Detta forum tillhör Trafiklab, där API:er för kollektivtrafik publiceras. Vi kan därför inte ta hand om din återkoppling angående påstigningsrestriktioner på bussar.

    Hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab
  • Johnny, så har det varit på linje 676 i alla tider för att lokalresande på södra delen av linjen (som har andra alternativ, från Arninge stn. lämpligen Roslagsbanan) inte ska ta upp platser för resenärer hela vägen till/från Norrtälje. Det blir väldigt ineffektiv trafik om linje 676 ska gå halvtom hela vägen norr om Täby, samtidigt som Norrtäljeresenärer riskerar att inte få plats när de kliver på i Danderyd.

    Rent logiskt så hade det förstås räckt att ha dessa restriktioner enbart i riktning norrut, men då skulle det väl istället komma klagomål från personer som fått kliva på i Arninge i riktning söderut, och sedan stannar inte bussen för avstigande när de åker norrut.

    Den uppkomna förvirringen som du irriterar dig på uppstod p.g.a. att den förra underentreprenören utnyttjade ett kryphål i avtalet för som gav betalt per resenär, som var tänkt att täcka hela sträckan Stockholm–Norrtälje, och fick samma ersättning för resenärer som åkte kortare sträckor. Det har varit stora klagomål från både politiker och allmänhet i Norrtälje eftersom det innebar längre restider och som sagt risk att inte komma med bussen i Danderyd.
    Sten

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.