Avrundning av avgångstider i SL Reseplanerare 2
Jag postar det här igen då jag inte kan hitta mitt förra inlägg.
Jag skulle återigen vilja föreslå att avgångstider i Reseplanerare 2 alltid avrundas nedåt för att minska risken för att resenärer missar sina avgångar.
I SL Reseplanerare 2 avrundas avgångstider till närmsta minuttal. det kan verka rimling, men det betyder att om sekundtalet för avgången (som inte kommer med i API:et) är 31 eller högre så avrundas minuttalet uppåt, vilket gör att man riskerar att tro att man har upp till 29 sekunder mer marginal än man faktiskt har.
Vi får in synpunkter om det här vid jämna mellanrum från personer som undrar varför de missar sina tåg trots att de har haft ett antal sekunders marginal till avgångstiden som kommer från API:et.
En annan möjlig lösning på problemet är att API:et returnerar både minuter och sekunder så att vi som konsumerar API:et själva kan välja hur informationen ska visas.
Jag skulle återigen vilja föreslå att avgångstider i Reseplanerare 2 alltid avrundas nedåt för att minska risken för att resenärer missar sina avgångar.
I SL Reseplanerare 2 avrundas avgångstider till närmsta minuttal. det kan verka rimling, men det betyder att om sekundtalet för avgången (som inte kommer med i API:et) är 31 eller högre så avrundas minuttalet uppåt, vilket gör att man riskerar att tro att man har upp till 29 sekunder mer marginal än man faktiskt har.
Vi får in synpunkter om det här vid jämna mellanrum från personer som undrar varför de missar sina tåg trots att de har haft ett antal sekunders marginal till avgångstiden som kommer från API:et.
En annan möjlig lösning på problemet är att API:et returnerar både minuter och sekunder så att vi som konsumerar API:et själva kan välja hur informationen ska visas.
Följ inlägget
0
följare
Det är i systemet som skickar planerad data till reseplanerarsystemet som avrundning görs så det går tyvärr inte att bara justera i API:et oavsett om sekunder anges (vilket kommande API kommer att göra - men fortfarande den avrundade tiden).
Diskussion om hur detta bäst hanteras pågår.
/Sabina
Finns det någon uppdatering i ärendet? Vi har kunder som missar sina avgångar och det är svårt att ge argumentet "var på plats 1 minut tidigare än vad som står i reseplaneraren.."
Med vänlig hälsning,
Tack för uppföljningen av avrundningen av avgångstider. Ärendet med att avgångstider avrundas uppåt ligger för analys och bearbetning och vi räknar med att se en tydligare hantering av avgångstiderna inom 1-3 månader.
Hälsningar
/Helena
2018-11-27 infördes en ny hantering av avgångs- och ankomsttider. Tiden avrundas nu inte upp respektive ned. Den avgångstid som genereras i Reseplanerarens API ska nu motsvara den som finns angiven i tryckta tidtabeller på minutnivå.
Hälsningar
/Helena