Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

SL Störningsinformation, Priority

Hej,

Jag undrar om det finns någon ytterligare beskrivning eller klassificering av priority som finns i svaret för bla GetAllDeviationsRawData. T.ex om det är över ett visst värde innebär det en större störning då?

Kommentarer

  • Hej,
    Priority har ett värde mellan 1 och 6 baserat på en sammanvägning av uppskattad omfattning och varaktighet för störningen.
    Värde 1 betyder mycket stor störning som drabbar många resenärer och värde 6 betyder störning med liten inverkan.

  • Hej Sabina, Tack för svar. I svaret verkar inte värdet ligga mellan 1 och 6 dock. Jag ser just nu 56, 49 och 25.

  • Hej igen,
    Det visar sig att det är SortOrder som kan anta värde 1-6 där 1 är högsta prio.
    Priority är en uträkning som görs genom att två olika prioritetsvärden multipliceras där det högsta värdet har högst prioritet/inverkan.
    Båda är dock i grunden baserade på samma prioritering.

  • Vet inte om frågan ovan är för gamla eller nya APIet, men jag har samma fråga och får inte riktigt ihop inlägget ovan.

    Just nu har alla ärenden SortOrder => 1 medans Priority varierar mellan de olika ärendena.

    Så hur kan jag tolka Priority? Är högre värde värre och lägre mer ofarligt? Hur fungerar skalan?

  • Hej,
    Prioriteringen baseras på en manuell bedömning utifrån hur många som uppskattningsvis "drabbas" av störningen och utifrån hur "stor" störning det är, t.ex. hur långt ett stopp bedöms vara. Så ja, generellt innebär ett högre värde för Priority en "värre" störning. Men utifrån individuella behov kan en störning med ett lägre värde påverka mer.

    Vilka olika värden har du noterat för Priority där SortOrder=1?

    /Sabina

  • Alla ärenden som man får ut via APIet just nu har SortOrder=1.
    Priority varierar mellan 1 och 56.

  • Hej,
    efter en kontrollfråga till systemtekniker visar det sig att SortOrder inte alls grundar sig på prioriteringen utan enbart anger om meddelandet är aktuellt (SortOrder=1), kommande (SortOrder=2) eller avslutat (SortOrder=3).

    Dokumentationen kommer att uppdateras och förtydligas med den här informationen.

    /Sabina

  • Hej, Bör vi använda sort order istället för active to för att få reda på om ett ärrende ej är aktuellt längre?

  • Hej,
    Efter ytterligare diskussioner visar det sig att SortOrder är hårdkodad till 1 - alltså ingen användbar parameter överhuvudtaget! Den har blivit kvar sedan systemarkitekturen såg annorlunda ut och sedan blivit förvanskad längs vägen.

    Förmodligen kommer SortOrder inte finnas med alls i nästa version av API:et.

    /Sabina

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.