SL Platsuppslag säger att det har fasats ut (?!)
Mina anrop till SL Platsuppslag säger att API:et har fasats ut:
{
"StatusCode": 0,
"message": null,
"ExecutionTime": 0,
"ResponseData": [
{
"Name": "This api is phased out. Please see https://www.trafiklab.se/sv/api/our-apis/sl/journey-planner-2/",
"SiteId": "300109189",
"Type": "Station",
"X": "18080939",
"Y": "59298422",
"Products": null
}
]
}
Detta kommer som en överraskning för mig. Har jag missat en hel drös epost som informerar och varnar om detta eller är detta något slags misstag? Jag hittar inget i spamkorgen. Den senaste kommunikationen om det API:et jag kan hitta är från 2023-11-16: "The API SL Stop lookup is going to get some fresh updates".
{
"StatusCode": 0,
"message": null,
"ExecutionTime": 0,
"ResponseData": [
{
"Name": "This api is phased out. Please see https://www.trafiklab.se/sv/api/our-apis/sl/journey-planner-2/",
"SiteId": "300109189",
"Type": "Station",
"X": "18080939",
"Y": "59298422",
"Products": null
}
]
}
Detta kommer som en överraskning för mig. Har jag missat en hel drös epost som informerar och varnar om detta eller är detta något slags misstag? Jag hittar inget i spamkorgen. Den senaste kommunikationen om det API:et jag kan hitta är från 2023-11-16: "The API SL Stop lookup is going to get some fresh updates".
Följ inlägget
1
följare
Det stämmer att APIet har fasats ut och blivit ersatt av SL Journey-planner v2. Hmm det låter som ett misstag att du inte ska ha fått mail, vad märkligt. Det är bara 1 mail som har gått ut vad jag vet och relativt sent tyvärr så vi är medvetna om att folk inte har fått särskilt lång tid på sig att göra sina förändringar vilket vi såklart beklagar. Som du ser i svaret så hittar du info om det nya APIet här: https://www.trafiklab.se/api/our-apis/sl/journey-planner-2/
APIet ersätter alltså RoutePlanner och StopLookup medan NearbyStops har fasats ut utan ersättare.
Mvh
Sofie
13 juni verkar det ha gått ut för användare av SL Platsuppslag. Jag ser dock att vi hade problem med att få fram aktiva användare då statistiken dit stängdes av redan i höstas, så det ser tyvärr rimligt ut att vi kan ha missat en del användare. Ber om ursäkt för det!
Mvh
Sofie
Ok, jag förstår inte hur tillgång till statistik påverkar er förmåga att se vilka som har en API-nyckel (den syns fortfarande på mina sidor för mig), men jag behöver nog inte gå närmare in på vad nedsläckning av API:er utan förvarning innebär för motivationen att använda API:erna.
- Det finns en del användare som endast använde en nyckel som inte är knuten till något konto, där det inte finns någon information om vem som använder den
- De nycklar som fortfarande är knuten till ett konto består till en stor del av flera års gamla nycklar, som inte längre använts, samt en mindre del aktiva nycklar. Eftersom statistik-systemet för dessa API:er har varit nedstängd såpass länge kunde vi inte längre ta fram listor med aktiva användare (vilket brukar vara användare de senaste 6 månader). På grund av att vi tar säkerhet och sekretess på allvar, går det inte heller att ta fram det direkt från någon databas, eftersom att e-post adresser krypteras.
På grund av detta har vi själv skickat ut information till stora användarna med en personlig API-nyckel baserat på statistik och nycklar vi fick från SL, som vi sen har slagit upp för hand i systemet och mejlat direkt. Övriga användare har fått varningsmeddelanden i API-svar. Detta är långt ifrån vattentät, och det var väldigt kort varsel pga förseningar med det nya API:et samtidigt som att det fanns en hård deadline för det gamla systemet. Detta är dock inget som vi på Trafiklab kan påverka.
Inga ytterligare mejl kommer gå ut om detta.
Vi är såklart absolut medvetna om vad detta innebär när det gäller förtroende från användarna, och har vid flera tillfällen lift fram andra API:er som tex Resrobot som alternativ. För de API:er som vi tillhandahåller själv, som Resrobot och de flesta GTFS och NeTEx-flöden, har du kanske redan märkt att förändringar sker med längre framförhållning, och att breaking changes inte förekommer lika ofta, då vi fokusserar på att erbjuda pålitliga öppna-data tjänster.
För SL blir detta svårare, eftersom öppna data inte är deras huvudverksamhet samt att vissa ändringar måste ske eftersom system delas inom organisationen. Då finns det ofta inte samma utrymme att flytta på deadlines pga det är mycket mer komplexa system.
Hälsningar,
Bert
Tack för att ni tar er tid att svara. Med risk för att inte ha koll på läget så uppstod några frågor om det ni skriver:
På grund av att vi tar säkerhet och sekretess på allvar, går det inte heller att ta fram det direkt från någon databas, eftersom att e-post adresser krypteras.
1. Från mitt perspektiv så lyckas jag inte pussla ihop detta, då jag både ser mina api-nycklar här på hemsidan, och samtidigt får nyhetsutskick till min e-post för inloggning. Den enda förklaringen jag kan få att gå ihop är ifall Trafiklab inte driver trafiklab.se, men det låter ju långsökt.
Här är ett utdrag från ett nyhetsutskick som jag fått från Trafiklab tidigare: "Det här mailet går ut till er som idag har en nyckel till APIet Närliggande hållplatser."
Vad har jag missat? Jag vill förstå det här eftersom just nu låter oförmågan att kontakta användare av APIer på grund av "krypterad e-postadress" som något som gått långt över gränsen för "okonstruktiv säkerhet" – speciellt när hela verksamheten handlar om att tillhandahålla APIer, och när man på förväg vet att det kommer behöva varnas om ändringar. Jag förstår inte hur det kan ses som något positivt att säga "vi kan inte skicka ut grundläggande information på grund av att vi tar sekretess på allvar".
På grund av detta har vi själv skickat ut information till stora användarna med en personlig API-nyckel baserat på statistik och nycklar vi fick från SL
2. Jag förstod inte riktigt denna, men jag är inte helt införstådd i era system. Mina nycklar listas på mina sidor – kontaktas SL varje gång den listan genereras? Eller varför behöver man "få nycklar från SL" om de redan finns hos er? Det låter som sagt mycket märkligt att ha bäddat för att tvingas skicka ut info manuellt med tanke på verksamhetens art.
Inga ytterligare mejl kommer gå ut om detta.
Ok, jag hade fått intrycket av att det var ett misstag att ha dragit bort mattan under fötterna utan varning, och att ni faktiskt ville informera berörda användare. Då antecknar jag att så inte är fallet. Detta är ännu mer oroväckande.
har vid flera tillfällen lift fram andra API:er som tex Resrobot som alternativ.
3. Jag har använt SLs APIer i tio år, men kan inte dra mig till minnes att jag någonsin sett "till skillnad från SL kommer vi säga till dig innan APIet stängs" som ett argument för att byta från SL till Resrobot. Jag har nog inte hört talas om någon nackdel alls som övertygat mig om att jag ens behöver ett alternativ? Hur skulle jag ha blivit medveten om detta?
4. Skulle ni kunna förklara hur det skiljer sig att få fram användares e-post vid ändringar i Resrobot jämfört med SL, i skenet av att alla e-postadresser är krypterade och otillgängliga? Jag har svårt att förstå hur de två skiljer sig på den här punkten. Om Resrobot stänger ner och jag behöver varnas om det, vad händer då?
För de API:er som vi tillhandahåller själv, som Resrobot och de flesta GTFS och NeTEx-flöden, har du kanske redan märkt att förändringar sker med längre framförhållning, och att breaking changes inte förekommer lika ofta
5. Dem har jag dessvärre inte använt, så det har jag inte märkt. Men om vi antar att det är ett argument för att byta API bort från SLs, hur vet jag vilka APIer som ni "tillhandahåller själv"? Det står inte i beskrivningarna (jag behövde till exempel nyligen fråga uttryckligen vilka som tillhandahöll Resrobot när jag inte lyckades läsa mig till det).
6. När vi ändå är inne på ämnet så passar jag på att fråga vad detta betyder:
SL ligger under "Our APIs" – vad betyder det i sammanhanget? Jag tycker inte att det framgår särskilt tydligt vad som tillhandahålls av vem, eller för den delen vad det innebär.
3. Om du blivit missnöjd med SL hanteringen eller frekvensen i deras uppdateringar finns det andra API:er som alternativ. Vi kunde inte heller förutse att det skulle ske såhär många uppdateringar på kort tid, vilket gör att vi inte heller kan kan lista sånt som för- eller nackdelar.
4. Det sker på exakt samma sätt fast i SLs fall tappade vi information om användning av API nycklarna för ungefär ett år sen, i samband med tekniska förändringar på deras sida. När någon förändring sker för Resrobot, GTFS, ... informeras du som vanligt.
5. Vi ser över om vi på något sätt kan tydliggöra detta lite mer och hur vi vill förhålla oss till detta. Det hänger lite ihop med punkt 6. Dock så bör det egentligen inte göra någon skyllnad vem som driver API:et.
6. API:er som integrerar med Trafiklab och som erbjuds genom Trafiklab som portal, dvs med samma konto, dokumentation, .... . Alla 5 olika API:er som listas där driftas på olika sätt (från helt i egen regi, till att äga den med en systemleverantör som levererar tjänsten, till att den ägs av 3e part och endast integrerar med API-nycklarna). I vanliga fall ska det inte finnas några skillnad för användarna, dock så har skillnaden i ägare/ansvarig för drift gjort att det blev så. SLs position där har inte setts över än då det varit mycket annat och eftersom det var såpass nyligen som de kopplade bort API:erna helt. Vi ser över om vi kan förtydliga detta lite mer.