ScheduleRelationship i GTFS realtidsdata
Hej,
Jag undrar om nya rutter som läggs in i GTFS realtidsdata också läggs in i GTFS statiska data. Enligt GTFS Realtime Reference appliceras 'ADDED' attributen till rutter som har fått vagnar utbytta eller när det sker en plötslig ökning av resenärer. Det sista känns som att det kommer inträffa rätt ofta med tanke på alla evenemang som kommer dra i gång efter att Covid restriktioner har lyfts (stora konserter, internationella fotbollsmatcher, m.m).
Är det någon som vet också hur snabbt en sådan uppdatering i GTFS statiska data sker samt om det det brukar bli bulk uppdatering? Om dessa nya rutter läggs in i GTFS statiska uppdatering är det ganska enkelt att bara hämta ner alla rutter på nytt för att slippa bygga extra SQL tabeller och kopplingar. Samtidigt, om det inte sker i bulk, dvs. att varje ny rutt läggs in separat, då finns risken att det blir för många anrop mot API som med största sannolikhet kommer leda till att antal anrop som tilldelas varje månad kommer nå taket.
https://developers.google.com/transit/gtfs-realtime/reference#enum-schedulerelationship-2
Jag undrar om nya rutter som läggs in i GTFS realtidsdata också läggs in i GTFS statiska data. Enligt GTFS Realtime Reference appliceras 'ADDED' attributen till rutter som har fått vagnar utbytta eller när det sker en plötslig ökning av resenärer. Det sista känns som att det kommer inträffa rätt ofta med tanke på alla evenemang som kommer dra i gång efter att Covid restriktioner har lyfts (stora konserter, internationella fotbollsmatcher, m.m).
Är det någon som vet också hur snabbt en sådan uppdatering i GTFS statiska data sker samt om det det brukar bli bulk uppdatering? Om dessa nya rutter läggs in i GTFS statiska uppdatering är det ganska enkelt att bara hämta ner alla rutter på nytt för att slippa bygga extra SQL tabeller och kopplingar. Samtidigt, om det inte sker i bulk, dvs. att varje ny rutt läggs in separat, då finns risken att det blir för många anrop mot API som med största sannolikhet kommer leda till att antal anrop som tilldelas varje månad kommer nå taket.
https://developers.google.com/transit/gtfs-realtime/reference#enum-schedulerelationship-2
Följ inlägget
0
följare
Den statiska GTFS-data uppdateras bara en gång om dygnet, under nattetid. Extra turer som läggs in i realtid (till exempel för att förstärka busslinjer vid behov) läggs inte till i de statiska GTFS data, men om det är en planerad förändringar (ersättningsbussar vid planerad banarbete) så kan de vara inkluderad i de statiska data. Jag kollade på de data som vi har i vår TripUpdates just nu, och där finns det 9 extra turer just nu. Notera att detta är turer som går på en befintlig linje, det blir alltså extra trips i realtid på en route som redan finns i de statiska data.
De GTFS flöden med realtidsdata som vi har uppdateras varje 15e sekund (TripUpdates, ServiceAlerts) eller varannan eller var tredje sekund (VehiclePositions). Det går bra att ladda ner till exempel en tripUpdates fil varje minut för att få uppdateringar i bulk.
Hälsningar,
Bert
> Notera att detta är turer som går på en befintlig linje, det blir
alltså extra trips i realtid på en route som redan finns i de statiska
data.
- Jag skulle chansa att detsamma gäller även för SL tåg.
Vänliga hälsningar,
D
Aa, det är samma för all data i våra GTFS-RT flöden, jag ville bara tydliggöra att det inte är nya "rutter", vilket jag tolkar som linjer.
Hälsningar,
Bert
Vänliga hälsningar,
D