Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Resrobot Stolptidtabeller 2 (Beta) Ger ibland ett halvt svar

Får på följande fråga tillbaka ett svar som inte ser helt rätt ut.

https://api.resrobot.se/departureBoard?key=KEY&...

num saknar värde, catOutL har värdet ??? och andra objektet i listan över Stops har enbart {"name": ""} som värde.

`
{
"Product" : {
"name" : "BLT 161",
"num" : "",
"catCode" : "7",
"catOutS" : "BLT",
"catOutL" : "???",
"operatorCode" : "275",
"operator" : "SL"
},
"Stops" : {
"Stop" : [ {
"name" : "Telefonplan T-bana",
"id" : "",
"routeIdx" : 0,
"lon" : 17.997234,
"lat" : 59.298321,
"depTime" : "16:55:00",
"depDate" : "2015-09-08",
"rtDepTime" : "17:04:00",
"rtDepDate" : "2015-09-08"
}, {
"name" : ""
} ]
},
"name" : "BLT 161",
"type" : "S",
"stop" : "Telefonplan T-bana",
"stopid" : "",
"time" : "16:55:00",
"date" : "2015-09-08",
"rtTime" : "17:04:00",
"rtDate" : "2015-09-08",
"direction" : "Gröndal",
"transportNumber" : "",
"transportCategory" : "BLT"
}
`

Kommentarer

  • Hej Johan!

    Texten nedan (nu inlagd i dokumentationen) förklarar orsaken:

    I Avgående Trafik API är informationen för SL (undantaget tunnelbanan), Västtrafik, Skånetrafiken och Trafikverket är denna information i realtid, dvs baserad på den aktuella situationen i trafiken. För övrig trafik baseras informationen på planerade tidtabeller.

    I undantagsfall, kan det vara svårt att matcha realtidsinformationen som kommer från ett system med tidtabellsdata som kommer från ett annat system om namn, id, turnummer, m.m. är olika eller saknas helt i respektive system. Om det inte går att matcha en ankomst från olika system kan det finnas multipla poster i svaret.

    Det kan även bli så att matchningen misslyckas om avgångstiden enligt tidtabellen redan passerats vilket medför att det saknas tidtabellsdata för realtidsinformationen att matcha med.

    Om matchningen misslyckas kommer svaret som generas från Realtidssystemet att sakna information i följande fält (data som tas från tidtabellssvaret vid matchning):

    • Stop id
    • TransportNumber
    • Stops (innehåller bara avgångshållplats avgångstid och inga mellanliggande hållplatser)

    num

    • catOutL

    Med vänlig hälsning, Åke

    Team Trafiklab
  • Tror jag förstår lite bättre vad som händer då.

    Det verkar som att samma händer om jag skickar in t.ex products=32, där det första resultaten är ett halvt svar för en buss även om products är satt till att endast visa för tunnelbana. Är detta en bugg eller förväntat?

  • En fråga om det svar som endast innehåller halv information, är det tänkt att exkluderas eller kan man lita på att den information som presenteras är korrekt i de fall man inte tar hänsyn till de fält som kapas av?

  • Hej Johan!

    Svaret med halv information är korrekt och kommer från realtidssystemet. Jag tycker att man bör inkludera dessa (men det är en smaksak).
    I Samtrafikens utkanal Resrobot är dom inkluderade. Det kan du se om du gör samma sökning på Resrobot.

    Mvh, Åke

    Team Trafiklab
  • Hej igen Johan!

    När det gäller medskick av parametern products=32 skall man bara erhålla tunnelbanans avgångar i svaret.
    Det kan vara en bug att filtret på realtidsdata inte filtrera bort andra produkter på rätt sätt.
    Det måste vi titta på.

    Med vänlig hälsning, Åke

    Team Trafiklab
  • Toppen, då vet jag hur jag ska göra tack!

  • Jag såg detta fenomen i Göteborg i dag. Där får man ibland "catOutL" : "BLT ", men förklaringen ovan låter ju vettig. I och med att jag använder catOutL för visning i appen blir det rätt kryptiskt för användaren. Alternativet att ha en egen översättningstabell med transportslagens koder och namn hårdkodade i appen har jag testat, men det har visat sig ganska opålitligt eftersom det flera gånger har kommit odokumenterade transportslagskoder i svaret. Se även den här frågan där jag fick beskedet att mitt drag att använda catOutL verkar mest lämpligt. Hur funkar det när man söker via den officiella webbplatsen? Använder den catOutL eller catOutS tillsammans med en översättningstabell?

    Mvh Erik

  • Hej Erik,

    Orsaken till att halva svar erhålles är problem i matchningslogiken mellan realtidsinformation och tidtabellsinformation, vilket vi arbetar på att förbättra. Min estimering är att problemet kommer till 99% att förvinna om drygt två månader.

    När det gäller hur vår officiella webplats fungerar (jag förmodar att du menar www.resrobot.se) så använder den ett annat API med liknande logik.
    Jag vill inte gå in på vilka fält som ingår i detta API eller logiken bakom vad som visas, men i nuläget så är matchningen bättre i APIet på Trafiklab än på vår officiella webplats. Jag håller på att förbättra matchningslogiken även där, men först vill jag få till en förbättring i Trafiklabs API.

    Vi jobbar på att ta fram uppdaterade listor på Transportsätt och Hafas attributskoder.

    Hoppas det var svar på din fråga.

    Med vänlig hälsning, Åke

  • Tack, det låter bra!

    Mvh Erik

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.