Quota
Hej jag får felmeddelande att min API nyckel nått sin quota enligt nedan. Vad kan jag gör aför att undvika detta. Jag laddar hem statisk data och Koda zippade filer i bland dagligen och ibland sällan. Sen hämtar jag en del tripupdates och vehiclepos live för Östgötatrafiken. Vad kan jag göra för att inte drabbas av det?
{"errorMessage":"Key \"d4...f3\" has exceeded its quota"}
{"errorMessage":"Key \"d4...f3\" has exceeded its quota"}
Följ inlägget
1
följare
Nyckeln är till de statiska GTFS data från GTFS Regional, och har en kvota på 50 nedladdningar varje 30 dagar. Detta är orelated till Koda.
När tiden går kommer antalet anrop i de senaste 30d gå ner, något du kommer kunna se på developer.trafiklab.se. Antingen justerar du applikationen så att den bara gör ett uppslag per dag, så att data bara laddas ner en gång, eller så begär du en uppgradering för nyckelns kvota i fall du behöver ladda ned fler filer.
Hälsningar,
Bert
Jag hämtar data för flera rkm men endast en gång per dag. Dock har jag för varje rkm hämtat staticdata och extra data varje dag för att alltid ha det senaste. Finns det något sätt att verifiera om data inte förändrats utan att ladda ner?
Uppdatera quota ligger på önskelistan.
Behöver du data för flera RKM kommer du behöva en uppgraderad nyckel vilket vi ordnade nu.
Man kan verifiera om data har ändrats genom att använda if-modified-since eller if-none-match HTTP headers, men tyvärr räknas även dessa mot kvota pga tekniska begränsningar. Det hjälper alltså bara för att undvika last på ens egen system genom att undvika onödiga inläsningar.
Hälsningar,
Bert