Driftstörningar resrobot
Hej
Jag undrar om ni skulle kunna uppdatera mig med hur det går driften av resrobot?
Ni har nämligen haft stora problem under en vecka nu men kan inte hitta någon information på varken trafiklab eller trafiklabs twitter.
Jag undrar om ni skulle kunna uppdatera mig med hur det går driften av resrobot?
Ni har nämligen haft stora problem under en vecka nu men kan inte hitta någon information på varken trafiklab eller trafiklabs twitter.
Följ inlägget
0
följare
Ber om ursäkt för den dåliga återkopplingen och att vi inte varit så öppna med detta! Vi felsöker fortfarande problemet med vår API-leverantör och har tyvärr inget beräknat datum när detta kan tänkas vara löst 🙁
Hälsningar
Kenneth
Har ni hittat vad det beror på? eller felsöker ni fortfarande?
Vi felsöker fortfarande problemet.
Hälsningar
Kenneth
Vi tror att vi hittat orsaken till driftstörningarna och det är troligtvis relaterat till en ny funktion i en 3e partsapplikation som anropat våra API:er lite väl mycket. Den applikationen har nu stängt ner den nya funktionen och vi hoppas att vi är tillbaks i normalläge nu. Vi kommer att fortsätta att bevaka läget.
Hälsningar
Kenneth
Tjänsten ligger fortfarande nere i skrivande stund.
Men om jag förstår dig rätt har ni iallafall kommit fram till att ni har ovanligt mycket last vilket gör att systemet inte orkar med?
Vi fortsätter felsöka. Precis vi tror fortfarande att grundorsaken till våra intermittenta problem är kopplade till överbelastning.
Hälsningar
Kenneth
Hälsningar
Kenneth
Det verkar inte bli bättre?
Vi felsöker för närvarande problemen.
Hälsningar,
Thomas
Vi forsätter dialogen med vår leverantör för att hitta orsaken till stabilitetsproblemen. Vi har tyvärr ingen ny info i dagsläget men återkommer så snart vi kan.
Hälsningar
Kenneth
Tjänsten har ju haft stora problem i ca en måndags tid. Finns det något vi kan göra för att hjälpa till för att få det att fungera igen?
Vi inväntar en rapport och åtgärdsförslag från vår API-leverantör som ska komma denna vecka.
Håll ut lite till alla Resrobot användare! Vi ska få rätsida på detta problem också.
Hälsningar
Kenneth
Fick ni fram någon bra information i rapporten?
Med vänliga hälsningar
Robin Persson
I helgen funkade det bra
Vi har nu fått en rapport från leverantören och en rejäl uppgradering är vad som kommer att krävas för att få till stabilitet i API:et. Vi har parallellt jobbat med våra största datakonsumenter med optimering på deras sida för att försöka minska lasten tills vi kan få beslut om hur vi går vidare.
Jag inser att detta kanske inte är det svar ni hade hoppats på. Jag återkommer när jag har mer info om aktiviteter framöver.
Hälsningar
Kenneth
Hej,
Har ni någon idé varför tjänsten ligger nere nu och har varit ostabil några dagar?
Sett ut så här denna veckan.
Hoppas tjänsten går att få ordning på snart!
Idag funkar det mer än 50%
Hälsningar
Kenneth
- nästan alltid fungera,
- oftast fungera
- fungera ibland
- nästan aldrig fungera
Varför?till att
till att
till att
Utöver ovannämnda belastningsproblem så har vi även upptäckt att vissa frågor mot API:et tar extremt lång tid att beräkna. Denna typ av frågor började förra veckan och har sedan dess legat och slagit mot vårt API. Vilket gjort att köer har bildats och vi fått långa svars tider från API:et.
Vår leverantör har sedan 16-tiden tillfälligt sänkt taket för hur lång tid varje beräkning får ta. Våra förhoppningar är det att ska ge tillfällig stabilitet och tills vi utrett grundorsaken och varför just denna typ av requests är så problematiska.
Hälsningar
Kenneth