Välkommen till Trafiklab:s användare- och supportforum! Ställ frågor, rapportera problem och hjälp oss med förslag och idéer!
Vid felrapporter ber vi dig inkludera exakt API-namn och om möjligt ett exempelanrop för att underlätta felsökningen. Glöm inte att ta bort din API-nyckel när du delar ditt exempelanrop.
Undrar du hur du får tillgäng Trafiklabs data? Läs vår introduktion här: https://www.trafiklab.se/hur-gor-jag
Welcome to Trafiklab's user and supportforum. Ask questions, report issues and help us improve with suggestions and ideas!
If you open a new issue, please always include the exact API you're talking about, and, if applicable, include a sample request so we can check if contains the right parameters. Don't forget to remove your API keys when sharing example requests.
Välkommen till Trafiklab:s kund- och supportforum! Ställ frågor, rapportera problem och hjälp oss med förslag och idéer!
Hej Johan!
Ja, tanken med <DisplayTime> är att visa en sträng som är lämplig för människor att läsa. Är avgångstiden 30 minuter eller mer visas klockslaget istället. Samma sätt som de visas i tunnelbanan etc.
Vill du processa värdet av realtiden så är det bäst att använda <ExpectedDateTime> och jämföra med tiden just nu eller avgångstiden enligt tidtabell <TimeTabledDateTime>.
/ Lars, Trafiklab
Johan Thureson skrev:
Ok. Men i mitt fall har avgångstiden varit inom 30 minuter,
och ändå har ett klockslag visats istället för inom hur många minuter bussen kommer.
Så här ser anrop och svar ut i mitt fall:
https://api.trafiklab.se/sl/realtid/GetDpsDepar...<key>&siteId=3546
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<DPS xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema" xmlns="http://www1.sl.se/realtidws/"> <LatestUpdate>2012-03-06T12:30:58.5971571+01:00</LatestUpdate> <ExecutionTime>00:00:00.0468729</ExecutionTime> <Buses> <DpsBus> <SiteId>3546</SiteId> <StopAreaNumber>50250</StopAreaNumber> <TransportMode>BUS</TransportMode> <StopAreaName>Logdansplan</StopAreaName> <LineNumber>506</LineNumber> <Destination>Karolinska sjukhuset</Destination> <TimeTabledDateTime>2012-03-06T12:43:12</TimeTabledDateTime> <ExpectedDateTime>2012-03-06T12:43:12</ExpectedDateTime> <DisplayTime>12:43</DisplayTime> </DpsBus> <DpsBus> <SiteId>3546</SiteId> <StopAreaNumber>50250</StopAreaNumber> <TransportMode>BUS</TransportMode> <StopAreaName>Logdansplan</StopAreaName> <LineNumber>506</LineNumber> <Destination>Karolinska sjukhuset</Destination> <TimeTabledDateTime>2012-03-06T12:58:12</TimeTabledDateTime> <ExpectedDateTime>2012-03-06T12:58:12</ExpectedDateTime> <DisplayTime>12:58</DisplayTime> </DpsBus> </Buses> <Metros /> <Trains /> <Trams />
</DPS>
TimeTabledDateTime
och
ExpectedDateTime
är i detta fall exakt desamma.
Betyder det att det inte finns någon realtid att tillgå,
och att man därför visar klockslag istället?
Hej igen!
Ja det verkar ju inte stå helt rätt till. Jag lyckas återskapa problemet och det växlar emellan svarsalternativen.
Återkommer när vi har undersökt det närmare.
Tack för att du gjorde oss uppmärksamma på detta!
/ Lars
PS Postade om ditt inlägg eftersom din nyckel fanns med.
Display Time visar minuter kvar till beräknad avgångstid när det är mindre än 30 minuter kvar till planerad avgångstid OCH det finns ett inloggat, positionerat fordon.
Om inget fordon har registrerats för avgången och ingen avgångstid därmed beräknats visas tidtabellstiden med ett klockslag fram till att tiden passerat. Det kan antingen bero på att inget fordon är ute och kör (avgången är inställd men inte registrerad som inställd i trafikinfosystemet) eller att något är fel i fordonet/systemet så att avläsningen inte fungerar.
"det växlar emellan svarsalternativen."
Ja, precis så var det för mig.
Det verkar lite slumpartat.
"något är fel i fordonet/systemet så att avläsningen inte fungerar"
Det måste ju betyda att det växlar mellan att fungera och inte fungera då?
Jag har nämligen för mig att det kunde variera mellan hpl på samma rutt.
Dvs ett och samma fordon ger realtid på en hpl och klockslag på en annan hpl.
Dessutom var det aldrig så att en hpl gav klockslag för ett fordon och realtid för ett annat,
så det verkar inte kopplat till fordonen,
utan till hpl på nåogt sätt.
Så då verkar det vara något fel i systemet och inte i avläsningen.
Troligen är det så att ombordutrustningen inte har kontakt med centraldatorn och endast tidtabellstid visas.
Som lite kuriosa kan jag nämna att på tunnelbana 2 och 3 kan man se på tidsangivelsen om tåget har lämnat änstationen och det därmed är realtid eller ej.
Om det är en punkt efter "min" så betyder det att det är en tidtabellstid men försvinner punkten så har tåget lämnat linjens startstation och det är realtidstiden som visas.
Troligen inte eftersom det bara gällde 506,
som är lite speciell.
Den är inte en ringlinje,
men har ändå inte en riktig ändhållplats i Hallonbergen
då den gör en ögla genom Ör.
Felet fanns förut,
men verkar ha upphört nu.
Alltså var det inget tillfälligt fel med ombordutrustningens kontakt med centraldatorn.
Men kuriosan angående tunnelbanan var intressant 😀