Cache problem med SLs nya API
Hej! Vill felrapportera att det verkar finnas något cache-relaterat problem då jag i ungefär vartannat anrop får en mycket äldre respons på exakt samma fråga, i detta fall avgångstider i Ropsten. Har provat med andra hållplatser och det blir samma fel även för dessa!
Testa att köra denna några gånger med webbläsare (eller curl) och notera att det ibland är en tid från 2024-07-01 ca kl 16:23 som returneras även fast klockan just nu är 21:52:
https://transport.integration.sl.se/v1/sites/9220/departures
Gissar att det finns flera noder och att någon av dessa cachat ett gammalt svar...?
Vore nog bra att lägga till någon form av larm om det är så att ni upptäcker att servrarna svarar med gamla tider.
Testa att köra denna några gånger med webbläsare (eller curl) och notera att det ibland är en tid från 2024-07-01 ca kl 16:23 som returneras även fast klockan just nu är 21:52:
https://transport.integration.sl.se/v1/sites/9220/departures
Gissar att det finns flera noder och att någon av dessa cachat ett gammalt svar...?
Vore nog bra att lägga till någon form av larm om det är så att ni upptäcker att servrarna svarar med gamla tider.
Följ inlägget
1
följare
Vet inte riktigt hur uppsättningen av systemet ser ut, men det vore nog bra att även se över hur det synkas ut till de olika "noderna" så att de returnerar samma data vid varje givet tillfälle... 😀
Tack för din feedback.
Under semestertider har vi lite längre svarstider. Men vi kikar på detta och återkommer.
Mvh,
Team Trafiklab
Eftersom att API:erna även används av SLs egen reseplanerare verkar det redan vara löst - vi kan i alla fall inte längre återskapa problemet.
Sen kan det även vara att vissa fordon eller reser hänger kvar i systemet ett tag, till exempel vid tågstrul där tåg kan ligga kvar under "invänta tid" innan de definitivt blir försenad eller inställd. I dessa fall borde man dock få samma svar oavsätt vilken server som svarar.
Hör gärna av dig skulle det uppstå igen.
Hälsningar,
Bert